Muziek: Keane, maar dan beter

22 feb

Voor wie Keane wel leuk vindt, maar net niet spannend genoeg, is er Novastar! Gooi Hopes & Feares maar in de prullenbak, luister Another lonely soul. Ook pianopop, maar dan net dat slagje beter. De plaat uit 2004 is de opvolger van het titelloze debuut uit 2000. Ik zag ze eerst bij Vara Laat. Toen viel het kwartje niet. Later zag ik ze spelen bij Vrienden van Amstel. Daar waren ze samen met Bløf te gast. Nou vind ik de laatste twee platen van Bløf best goed. Maar dit was een beetje genant. Met het geweldige nummer When the lights gow down on the broken hearted toonde Novastar aan dat zij een paar tandjes creativiteit meer in huis hebben dan de Zeeuwse band.

Bij het Belgische Novastar heeft de piano een centrale plek. De muziek vind ik een mengsel van Coldplay, Keane en soms ook Peter Gabriel. Het nummer Lost out over you heeft een typisch Gabriel-pianootje en lijkt een beetje op zijn nummer Red rain. Zanger Joost Zwegers zingt strak en hoog. Hij zet letterlijk de toon met het eerste lied, Lend me love. Een kwetsbaar begin van de CD en je bent als luisteraar meteen gevangen. Toppunt van de plaat is het reeds genoemde When the lights… dat zelfs een beetje symfonisch aandoet. Zwegers weet van de piano in dit lied een opzwepend instrument te maken.

Waar Keane na enkele keren draaien saai wordt (nu weten we het wel, weer die piano, weer die hoge stem), is Novastar veel afwisselender. Dat zit ‘m in de liedjes zelf die van meer creativiteit getuigen. Maar het zit ‘m ook in de keuze voor de instrumenten. Novastar gebruikt soms strijkorkestjes en zelfs een blazersensemble. In Rome mag niet alleen de trompet een solootje weggeven, maar ook de zwaardere, lome trombone. Kijk, dat zijn aardige vondsten op een popplaat.

Artiest Novastar
Plaat Another lonely soul
Jaar 2004
Klinkt als Coldplay, Keane, Peter Gabriel
Beste nummer When the lights go down on the broken hearted
En? 8,5

25 Reacties to “Muziek: Keane, maar dan beter”

  1. Yukiko 23 februari 2005 bij 10:53 #

    Novastar is goed. Ik zag ze een aantal jaar geleden op Parkpop, maar ik kende ze daarvoor ook al. Zal ze weer eens opzetten (heb alleen MP3)

  2. arjan 17 maart 2005 bij 17:51 #

    ben halverwege Jan Siebelinks’ ‘Knielen op een bed violen’. Alle lovende recensies zijn meer dan terecht. Wat een prachtig boek! Later meer…

  3. Yossarian 24 april 2005 bij 23:52 #

    Ken je dit boek, Martin:

    Richard Flanagan: Het boek van Gould. Een roman in 12 vissen.

    Oorspronkelijke titel: Gould’s Book of Fish: a Novel in twelve fish.

    Raar, krankzinnig, doch schitterend boek! Ook nog eens beeldschoon uitgegeven. Yossarian vind het het beste boek van de 21ste eeuw (van de afgelopen 5 jaar dus 😉 ).

  4. Martin Visser 24 april 2005 bij 23:57 #

    @Y: Nee, dat ken ik niet. Dat ‘in 12 vissen’ komt me wel vaag bekend voor. Dus ik zal er ooit wel eens iets over gelezen hebben. Bedankt voor de tip. Kun je misschien iets zeggen over de inhoud?

  5. Yossarian 25 april 2005 bij 00:20 #

    Dat is heel moeilijk. Veel wat ik erover kan vertellen zal “de leeservaring” verpesten.

    Het boek begint Sid Hammet, een oplichtertje (hij vervalst antieke stoelen!, hoe verzin je het). Deze Hammet vindt een oud, handgeschreven boek, met pr8ige illustraties van vissen..

    Na een kleine 50 pagina’s neemt dit boek een zeer verrassende wending. Het speelt zich dan af in een strafkolonie op Tasmanie. Krankzinnige personages, bizarre verhaallijnen. En een heel ingewikkeld postmodernistisch spel. & Dit alles dan geschreven in een beeldende, archaische & bovenal volstrekt onnavolgbare stijl.

    De vertaling is zeer goed. Ik heb het in de vertaling gelezen. Alleen als je Engels zeer goed is, is het aan te raden om dit pr8boek in de oorspronkelijke taal te lezen.

  6. Martin Visser 25 april 2005 bij 09:55 #

    Jaja, nu weet ik nog niks. Ik moet het gewoon lezen, dat bedoel je eigenlijk. Ik zal ‘m onthouden. Dank voor de tip.

  7. arjan 10 juni 2005 bij 00:07 #

    gisteren ‘when the lights go down…’ gedownload voor op de mp3-speler. Inderdaad een fantastisch nummer!!

  8. Martin Visser 10 juni 2005 bij 09:55 #

    @arjan: goed om te horen dat je het ook mooi vindt

  9. irenka 8 juli 2005 bij 19:07 #

    Ik zie dat je bezig bent in ‘Onafhankelijke mensen’ . Heb je van Laxness ‘Het visconcert’ gelezen? Wondermooi.
    Ik heb een voorliefde voor Scandinavische boeken én Zuid-Amerikaanse (ligt wat uit elkaar, maar toch)
    ‘De halbroer’ van Lars Saabye Christensen, is een aanrader, en ook ‘De ontdekker’, ‘De verleider’ van Jan Kjaerstad. Een onbekende vlaming voor jullie is misschien Paul Verhaege, maar zijn boek ‘Omega Minor’ is zeker de moeite van het kennismaken waard.

  10. Martin Visser 8 juli 2005 bij 22:49 #

    Dankje voor alle tips. Ik heb vorig jaar geprobeerd Het teruggevonden paradijs te lezen. Maar ik moest zo wennen aan zijn stijl, dat ik het terzijde heb gelegd. Nu probeer ik het opnieuw met Onafhankelijke mensen. Eens zien hoe dat bevalt.

    De link tussen dit soort boeken en Zuid-Amerikaanse literatuur zie ik wel. Laxness is toch een soort IJslandse Gabriel Garcia Marquez. In hun boeken spelen overleveringen en het bovennatuurlijke een belangrijke rol.

    Geen van je tips ken ik, dus dat is mooi. Heb ik weer nieuwe boeken om te ontdekken.

  11. b.b.goyal 12 oktober 2005 bij 04:57 #

    please make it in english also. i am from barnala punjab.

  12. arjan 27 december 2005 bij 14:56 #

    Ben je na ‘The Book of Illusions’ fan geworden van Paul Auster? Ben zelf net z’n laatste boek ‘The Brooklyn Follies’ aan het lezen, dat is wederom een aanrader.

  13. Martin Visser 27 december 2005 bij 18:12 #

    Dat boek smaakte inderdaad naar meer. Van een collega kreeg ik toen de New York-trilogie getipt. Boek één nu uit en dat was boeiend (niet zo goed als Book of illusions overigens).

  14. Wouter 20 februari 2006 bij 13:43 #

    Schitterend, zoals alle boeken van Kader Abdolah: het huis van de moskee

  15. Martin Visser 20 februari 2006 bij 15:22 #

    van die beste man heb ik nou nog nooit wat gelezen. wat jou betreft moet dat dus wel een keer gebeuren. als ik wat gelezen heb, kun je dat weer hiero lezen

  16. Wouter 20 februari 2006 bij 17:14 #

    Begin dan met: De reis van de lege flessen. Eind maart heb ik mn verhuisdozen uitgepakt, ik kan hem dan eens voor je meenemen.

  17. Martin Visser 28 februari 2006 bij 16:22 #

    ik zag dat boek laatst bij vrienden staan en heb ‘m meteen geleend. gisteren uitgelezen en inderdaad heel mooi. schrijf er snel een logje over

  18. Woordenaar 30 augustus 2006 bij 22:53 #

    Fantoompijn van Grunberg moet je ook zeker lezen, gezien de andere Grunberg boeken waar je van genoten hebt.

  19. Martin Visser 31 augustus 2006 bij 08:41 #

    thanks voor de tip

  20. wouter 22 september 2006 bij 14:29 #

    Heb woensdag het nieuwe boek van Grunberg gekocht: Tirza. wat ik tot nu toe gelezen heb is erg goed. Onmiskenbaar Grunberg. Heerlijk.

  21. Martin Visser 22 september 2006 bij 21:43 #

    o, het is al uit? Ik wist dat het eraan kwam, maar nu moet ik dus snel naar de boekhandel

  22. wouter 25 september 2006 bij 14:14 #

    Goede recensie van de Volkskrant:

    http://extra.volkskrant.nl/select/boeken/artikel.php?id=171

  23. Erik 19 februari 2007 bij 17:50 #

    Hoi Martin,

    Ik gebruik je site nog steeds voor goede boekentips: ‘De Engelenmaker’ zit inmiddels in mn tas om mee terug te nemen naar Sudan.

    Misschien heb je hem al gelezen, maar anders hierbij een tip voor jou: ‘Een verhaal van liefde en duisternis’ van Amos Oz, een prachtig geschreven autobiografische roman. Het is een behoorlijk dikke pil waar ik de afgelopen week met erg veel genot het grootste deel van mn tijd aan besteed heb.

    Ben benieuwd of ik er tzt een recensie van terug zie op je weblog 😉

    groeten Erik

  24. Martin Visser 20 februari 2007 bij 22:21 #

    Moet ik nog steeds iets van lezen. Ik heb wel iets in de kast van Oz, maar het is er nooit van gekomen het ook te lezen. Dit boek dat jij noemt ken ik helemaal niet. bedankt voor de tip en succes weer in het verre Sudan!

  25. M.Nieuweboer 14 september 2007 bij 06:05 #

    U schrijft ergens, dat misdaadschrijvers niet goed kunnen schrijven of iets dergelijks. Probeer dan eens Lawrence Sanders (bv De eerste doodzonde), Ruth Rendell of, om in Nederland te blijven, Peter de Zwaan. De stijl van de laatste doet een beetje aan Bordewijk denken. U moet dan wel geboeid zijn door psychopate karakters. Natuurlijk is ook Reve’s De vierde Man een excellent geschreven misdaadboek (oa).

Plaats een reactie